Rehtori Esa Kukkasniemi kertoo suomalaisesta opetuksesta maailmalle

Esa Kukkasniemi avaa rehtorin
näkökulmaa haastattelussa.

Kanadalainen englannin opettaja Vicky Loras törmäsi suomalaisiin rehtoreihin ja opettajiin Twitterissä, mm. #finnedchat-aiheisessa keskustelussa. Hän haastatteli eilen blogissaan Esa Kukkasniemeä, joka on Jokikunnan koulun entinen rehtori ja on juuri aloittanut Vuorenmäen oppimiskeskuksessa (jota ei vielä oikein netissä näykään; katsotaan mitä Esa saa aikaan). Tässä on Vickyn ja Esan luvalla vapaa käännös haastattelusta. Voit seurata suomalaisten rehtorien visertelyä rehtorit-listan kautta tai Rehtorit visertävät -uutislehdessä.

English summary: This is a Finnish translation of Vicky Loras’ interview with Esa Kukkasniemi, published by permission. You can follow Finnish principals on Twitter through the “rehtorit” twitter list or on paper.li. (both English and Finnish to be expected).

1. Miten päädyit opettajaksi?

Molemmat vanhempani olivat sisustusarkkitehteja, joten minunkin oli tarkoitus päätyä sille alalle. Pyrin Taideteolliseen korkeakouluunkin kahdesti, mutta en päässyt sisään. Sain tällöin ajatuksen ryhtyä opettajaksi; ymmärsin, että haluan työskennellä ihmisten kanssa, en papereiden. Pääsin opiskelemaan Helsingin yliopistoon. Näin nopeasti, että juuri tätä halusin tehdä. Olen aina ollut kiinnostunut kaikesta. Oli hienoa voida opiskella monipuolisesti, sitä sun tätä. Sanonkin usein, että peruskouluopettajat tietävät vähän kaikesta, mutteivät syvällisesti mitään…

2. Mikä on innostavinta rehtorin työssä?

Olen toiminut rehtorina nyt kuusi vuotta ja se on ollut todella mielenkiintoinen jakso elämässäni. Joka ikinen päivä on opittava uusia asioita eikä yksikään päivä toistu samanlaisena. Juuri tästä nautin. Tätä ennen työskentelin kaupallisen radion palveluksessa vuosien 1996 ja 2004 välillä. Kun huomasin puhuvani samoista asioista päivästä toiseen lopetin työni ja menin takaisin kouluun. En ole katunut tätä päätöstä.

Uusien ja innovatiivisten opetustapojen luominen innostaa minua. Rehtorina minulla on mahdollisuus pohtia asioita ihmisten kanssa, oppia muilta ja muotoilla oppimastani uusi paketti omaan kouluuni. Ihailen opettajia valtavasti. Kunnioitan heidän ammatillista ja henkilökohtaista osaamistaan. Näen oman roolini valmentajana tai pelinrakentajana, jonka tehtävä on auttaa opettajia löytämään vahvuutensa ja loistamaan!

3. Kansainvälisesti puhutaan paljon Suomen opetusmallista. Mitkä ovat mielestäsi tämän menestyksen tärkeimmät syyt?

Suomeen tulee paljon ihmisiä kaikkialta maailmasta. He tekevät muistiinpanoja ja löytävät eri syitä menestykseemme. Ja suomalaisen opetusjärjestelmän takana on varmasti monia eri syitä. Omasta mielestäni suuri osa menestyksestä johtuu suomalaisesta opetuskulttuurista: Opettajat ovat arvostettuja ammattilaisia, joilla kaikilla on yliopistotutkinto. Kaikki suomalaiset saavat maksutta yhdeksän vuoden koulutuksen ja siitä eteenpäinkään opetus ei maksa juuri mitään, edes yliopistoissa. Verrattuna muihin maihin, Suomen tuloerot ovat varsin pieniä, ja tämä on myös tärkeää. Meillä on vahvaa tieteellistä näyttöä, että kun tuloerot kasvavat, oppiminen kärsii.

Me emme testaa opettajia lainkaan emmekä oppilaitakaan kovin usein. Me luotamme vahvasti ammatilaisiimme. Me emme pane heitä kilpailemaan keskenään. Edes koulut eivät kilpaile toistensa kanssa. Media yrittää aina välillä laittaa kouluja paremmuusjärjestykseen, mutta ne tyrmätään joka kerta.

Mutta meille tärkein kysymys ei ole, miten me tähän pääsimme, vaan mihin meidän tulisi nyt jatkaa? Mikä on visiomme tämän menestyksen jälkeen? On aina helpompaa olla askel johtajien jäljessä ja oppia heiltä, mutta meidän tulisi olla tiennäyttäjiä.

4. Luuletko, että sosiaalinen media ja teknologia voidaan onnistuneesti liittää koulutukseen? Käyttääkö oma koulusi niitä?

Sosiaalinen media ja sosiaaliset verkostot ovat osa nykymaailmaa eikä koulu voi jättäytyä pois kehityksestä. Joten meidän on nyt liitettävä nämä teknologiat oppimiseemme.

Sosiaalinen media antaa opettajalle valtavat mahdollisuudet saada oppilaat toimimaan yhdessä, keräämään tietoa ja luomaan uutta ymmärrystä. Prosessin jälkeen opettajalla on mahdollisuus seurata kaikkea tapahtunutta ja nähdä koko prosessi alusta loppuun. Olen myös kokeillut verkossa oppilaiden itsearviointia. Annoin oppilasryhmälle 13 pistettä ja pyysin heitä jakamaan ne keskenään. Heidän oli keskusteltava jakosäännöistä oppimisverkostossa ja päädyttävä lopputulokseen. Vaikka pisteitä ei voitu jakaa tasan, he pystyivät tekemään jaon hämmästyttävän hyvin.

Opettajalle sosiaalinen media mahdollistaa oman henkilökohtainen oppimisverkoston (PLN, personal learning network) rakentamisen. Minulle Twitter on ollut keskeinen väline viime vuosien aikana. Ja juuri Twitterin vuoksi olen tässäkin haastattelussa. 🙂

5. Onko mielestäsi tärkeää, että opettajat kehittävät itseään ammatillisesti sosiaalisen median, kuten Twitterin, Facebookin, blogien ja wikien kautta? Mitä itse käytät ja oletko hyötynyt niistä?

Minä ehdottomasti saan hyötyä sosiaalisesta mediasta päivittäin. En käytä Facebookia, sillä se ei tällä hetkellä kiinnosta. Käytän mieluummin Twitteriä ja blogeja ammatilliseen kehittymiseeni. Sosiaalinen media antaa minulle myös mahdollisuuden muodostaa yhteyksia erilaisiin opettajiin ympäri maailman.

Kirjoitin blogiini kolmen vuoden ajan, mutta olen juuri nyt vaihtamassa koulua. Minut valittiin juuri uuden koulun rehtoriksi, mutta minun on vielä viimeisteltävän vanhan kouluni arviointi. Pidän siis taukoa bloggaamisesta, mutta aloitan varmasti taas pian.

6. Kiitos paljon, Esa. Haluaisitko vielä lopuksi sanoa jotain?

Kiitos sinulle, Vicky, kun sain kertoa viestini blogissasi. Haluaisin rohkaista kaikkia opettajia luottamaan siihen, mitä he tekevät. Jos arvostat oppilaitasi ja todella välität heidän kehittymisestään ja elämästään, et voi mennä pieleen. Oppiminen on elämän mittainen matka, joka kannattaa kokea loppuun asti!

 

Tarmo Toikkanen

Vicky’s Note: My warmest thanks to Tarmo Toikkanen, who works in the fields of pedagogy, entrepreneurship, psychology of learning, technology, copyright, creative commons, research, social media. He blogs on many sites, but his personal website is http://tarmo.fi/blog . On this website one can read a multitude of articles and watch presentations, both in English and in Finnish.

Leave a comment